1-4 Nan Tien temple Wollonggong tot Sydney ( Rockdale)

1 april 2016 - Rockdale, Australië

We waren alweer vroeg op pad en kwamen uit bij de Nan Tien temple. Dit is een van de grootste boedisten tempels in Australië. Het is werkelijk een prachtig complex, zonde dat zoveel mensen het niet bezichtigen! Veel weten niet dat de tempel er staat en er komen dan ook niet zoveel toeristen op af. Na de tempel zijn wij gaan lunchen in het dorpje en toen hebben wij over de Sea Cliff bridge gereden. Een spectaculaire brug langs de rand van de bergen en langs de zee. Natuurlijk moesten wij ook even stoppen bij het uitkijkpunt want de rit was maar erg kort over deze brug. Via het uitkijkpunt doorgereden naar Royal N.P. en de bedoeling was daar een slaapplek regelen maar die vlieger ging al niet op.. We moesten dus verder rijden maar Michelle wilde nog wel eerst langs de figure 8 pool.

We moesten een stukje een bes lastige weg over om bij een parkeerplaats te komen. Hiervoor moest je officieel betalen maar we konden nergens een parkeertwachter/ hokje vinden dus na een beetje dubben en gesproken te hebben met andere backpackers hebben we collectief besloten maar te gaan lopen. Het bleek een gigantische afdaling te zijn van maar liefst 3,8 KM en de wegwijzers waren niet erg duidelijk. Veel mensen hadden dan ook problemen de goede route te vinden. Gelukkig liepen wij achter een paar chinezen en kwamen we onderweg nog mensen tegen die ervandaan kwamen dus konden we redelijkerwijs de weg nog vinden.

Helaas kwamen wij beneden er even niet meer uit. De wegwijzers waren weg en geen mens meer te zien! Wat nu? Het scheen dat je het beste via het strand kon lopen dus wij dit gedaan. Aan het einde van het strand bevindt zich een rotsenpartij.. daar dien je dus overheen te klimmen om uiteindelijk bij de 8 uit te komen. Het was inmiddels al best laat en de zee was al heel erg onstuimig en het was gewoonweg te gevaarlijk om er langs te gaan. Dat bleek wel toen er 2 verzopen chinezen van die kant kwamen en ons waarschuwde er niet langs te gaan omdat het te gevaarlijk was en dat je door de hoogtij toch niks meer zag. Mies had er flink de balen van want nu konden we weer beginnen aan de lange zware klim omhoog! En zwaar dat was hij zeker! Onderweg hebben wij nog veel mensen terug gestuurd die net als ons niet de moeite hadden genomen om de beste bezoektijd online op te zoeken. Mocht je dus naar de figure 8 pool willen moet je dit dus bij laagtij doen alleen dan is het te zien en dus eigenlijk is de beste tijd s'ochtends.

De klim terug was ontzettend zwaar maar gelukkig konden we nog even stoppen bij locals die gezellig een biertje zaten te drinken in hun hutje, vlakbij het strand. Hun dagelijks vermaak is dus honderden toeristen de zware afdaling en klim te zien doen. Zelf moeten ze dit natuurlijk ook afleggen maar deze mensen blijven vaak een weekendje dus hoeven ze het niet op 1 dag te doen!

Uitgeput kwamen we bij de auto en inmiddels was het al 6 uur dus we moesten nog gauw een camping zoeken. In Royal NP waren geen campings meer te vinden waar je zo mocht staan dus werd het verder rijden richting Sydney.. en wat bleek dit was al behoorlijk snel in zicht. Na een half uurtje kwamen wij uit bij een voorstad van Sydney waar we uiteindelijk mochten blijven slapen op een camping genaamd Sheralee caravan park. Ook bleek het parkeren daar een drama te zijn want niks was geschikt voor auto's boven de 2 meter.. Zucht! ik dacht dat ze daar wel rekening mee zouden houden maar helaas!

Aangekomen bij het caravanpark werden we gauw ergens tussen gedrukt want het was echt bomvol! Het bleek dat dit 1 van de weinige caravanparken is rondom sydney. We waren zo moe van het lopen dat we besloten hadden hier gewoon lekker te blijven en zijn na een gebakken eitje met brood als een roos in slaap gevallen.